Author: | Category: News, Technologia |

Załadunek w transporcie międzynarodowym bez problemów.

Dostałeś zlecenie. Super! Klient załadował towar, nawet Cię przy tym nie było. W CMR’ce masz wydrukowane, że „kierowca nie sprawdził towaru pod względem jakościowym i ilościowym” więc jest ok. Dowiozłeś towar na miejsce bez kłopotów. Jednak przy rozładunku okazało się, że towar jest uszkodzony i nagle masz … kłopot.

Załadunek w transporcie międzynarodowym bez problemów

 

Znasz taki scenariusz?

Mam dla ciebie kilka podpowiedzi, na co zwrócić uwagę i jak zabezpieczyć swoje interesy przy załadunku.

  1. Miej świadomość od kiedy odpowiadasz za towar.

Pamiętaj, że przejmując towar od załadowcy bierzesz za niego odpowiedzialność na zasadzie ryzyka nie na zasadzie winy. W transporcie międzynarodowym kwestie te reguluje Konwencja CMR, i nieco ogranicza tę odpowiedzialność. Mówi również, że przewoźnik odpowiada za ładunek „w czasie miedzy przyjęciem towaru a jego wydaniem” (art. 17 ust.1 Konwencji CMR). Przyjmuje się, że załadunek, za który odpowiada załadowca kończy się gdy cały ładunek znajdzie się na powierzchni przewozowej. Czyli kiedy fizycznie cały towar, który ma być przetransportowany znajduje się na naczepie. Nie jest w tym momencie ważne, czy list przewozowy jest już wystawiony, czy nie, czy Twój pojazd ruszył, czy nie, jeśli załadunek się zakończył Ty bierzesz odpowiedzialność za towar!

  1. Współpracuj z magazynierem.

Przewoźnik przy załadunku jest zobowiązany sprawdzić „dokładność danych listu przewozowego dotyczących ilości sztuk, jak również ich cech i numerów” oraz „widoczny stan towaru i jego opakowanie” (art.8 ust.1 Konwencji CMR). Czyli nie musisz nosić towaru, chodzi o sprawdzenie, czy zgadzają się dane z listu przewozowego ze stanem faktycznym, czy nie ma uszkodzeń towaru, czy jest dobrze umocowany, bezpiecznie rozmieszczony. Masz też prawo żądać sprawdzenia wagi towaru i zawartości sztuk towaru. Za tę czynność powinien zapłacić załadowca.

  1. Opisz w zleceniu co się działo przy załadunku.

Jeśli masz jakieś zastrzeżenia lub nie możesz uczestniczyć w załadunku wpisz to w zlecenie transportowe. Jest tam odpowiednia rubryka. Twoje zastrzeżenia powinny być potwierdzone przez załadowcę. Czyli jeśli masz „odgórnie” nadrukowane na CMR’ce, że kierowca nie sprawdził towaru, to nie wystarczy. Konwencja mówi, że powinieneś to uzasadnić (art. 8 ust 2), a magazynier podpisać. Ale co zrobić jeśli magazynier nie chce tego zrobić?

  1. Korzystaj z nowoczesnych technologii.

Zrób zdjęcie, wyślij informację, zostaw ślad. Pamiętaj, że jedno zdjęcie potrafi powiedzieć czasem więcej niż 100 słów. To na przewoźniku ciąży konieczność udowodnienia, że dochował wszelkich procedur i staranności i jakiekolwiek uszkodzenia towaru w trakcie przewozu nie były z jego winy. Musisz mieć namacalne dowody, że to załadowca pomimo Twoich sugestii nie dopełnił swoich obowiązków. Zdjęcie możesz zrobić telefonem, przesłać jako mms czy jakkolwiek inaczej tak, żeby pokazać, że towar został załadowany w taki a nie inny sposób i kiedy miała miejsce dana sytuacja. Pamiętaj również, że magazynier z Hiszpanii może nie znać polskiego i jak mu coś wpiszesz w dokumenty to zwyczajnie może tego nie zaakceptować. Czasem zdjęcie jest jedynym rozwiązaniem (no chyba, że znasz hiszpański).

  1. Jeśli zatrudniasz kierowców pamiętaj, żeby ich odpowiednio przeszkolić.

To oni są Twoją jedyną reprezentacją na miejscu załadunku i tylko oni mogą chronić interesy Twojej firmy. Zadbaj o to, żeby wiedzieli jak się zachować, żeby byli przygotowani na nietypowe sytuacje i wykonali wszystkie swoje obowiązki nawet jeśli czas goni.

I na koniec, zawsze dokładnie czytaj warunki zlecenia – cały dokument, żebyś niczego nie pominął. Szerokości!