Author: | Category: News |

Po roku działalności firma Gebrüder Weiss, świadcząca usługi transportowe i logistyczne, wystawiła pierwszemu pojazdowi ciężarowemu napędzanemu wodorem w swojej flocie dobrą ocenę okresową. Hyundai XCIENT Fuel Cell stacjonujący w Altenrhein (Szwajcaria) jest codziennie wykorzystywany do przewozów krótkodystansowych i sprawdza się tam o każdej porze roku. Nawet podczas jazdy pod górę silnik elektryczny, który czerpie moc z ogniwa paliwowego, zachowywał pełną sprawność. Pojazd użytkowy pozwala ograniczyć emisję CO2 o około 80 ton rocznie.

Od momentu dostarczenia 36-tonowego pojazdu w styczniu 2021 r. przejechał on około 70 000 kilometrów. Zużycie było nawet niższe od wartości podanej przez producenta. W ciągu jednego roku odbyła się tylko jedna wizyta w warsztacie w celu przeprowadzenia kontroli technicznej. „Zakup ten był opłacalną inwestycją w oszczędzający zasoby transport drogowy towarów. Ciężarówka jest dobrze przyjmowana przez kierowców, a zwłaszcza przez klientów” – podsumowuje Peter Waldenberger, który w firmie Gebrüder Weiss odpowiada za zarządzanie jakością i środowiskiem.

Dane i fakty o ciężarówce z napędem wodorowym firmy Gebrüder Weiss

  • Typ pojazdu: Hyundai XCIENT Fuel Cell
  • Całkowita masa dopuszczalna: 36 ton
  • Prędkość maksymalna: 85 kilometrów na godzinę
  • Pojemność zbiornika: 32 kilogramy wodoru
  • Czas tankowania: 12 minut
  • Ciśnienie w zbiorniku: 350 barów
  • Średni przebieg dzienny: 430 kilometrów
  • Całkowity przebieg od momentu przejęcia: 70 000 kilometrów
  • Zużycie: ok. 7,5 kg na 100 km
  • Zasięg na jednym zbiorniku paliwa: ok. 450 km
  • Moc silnika elektrycznego: 350 kilowatów

Firma Gebrüder Weiss planuje w przyszłości wykorzystywać pojazdy ciężarowe napędzane wodorem w Austrii i południowych Niemczech. Programy subsydiowania w Niemczech sprawiają, że wykorzystanie na północ od Alp jest atrakcyjne. Jedynym ograniczeniem jest dostępność stacji tankowania wodoru, których w Szwajcarii jest już dziewięć. Oprócz ciężarówki na ogniwa paliwowe firma logistyczna używa już kilku ciężarówek zasilanych gazem w Austrii, Niemczech i Serbii, a także ciężarówek i furgonetek z napędem elektrycznym w rejonie Wiednia – między innymi dla klienta IKEA w sektorze dostaw do domu.