- Najczęstsze zagrożenia w transporcie
- Środki obrony własnej
- Telematyka w służbie bezpieczeństwa
- Podsumowanie
Kierowcy zawodowi niestety często narażeni są na różnorodne ryzyka. Potencjalnych niebezpieczeństw w transporcie drogowym jest wiele; od wypadku na drodze, poprzez kradzież ładunku, a nawet uprowadzenie ciężarówki i wykorzystanie jej w zamachu terrorystycznym.
Ryzyko w transporcie można oczywiście w pewien sposób zniwelować. Pomóc mogą w tym narzędzia zwiększające bezpieczeństwo kierowców w trasie; zarówno te służące do samoobrony, jak i te chroniące ładunki i pojazdy przed dostaniem się w niepowołane ręce. Które z nich są najskuteczniejsze?
-
Najczęstsze zagrożenia w transporcie
Codzienna praca kierowcy ciężarówki nie dość, że jest trudna i wymagająca, to jeszcze nie należy do najbezpieczniejszych. W trasie mogą przytrafić się nieoczekiwane sytuacje, które mogą zagrozić kierowcy i przewożonemu ładunkowi. Do najczęstszych wciąż należą zdarzenia związane z uczestnictwem w ruchu drogowym. Tu w głównej mierze może pomóc zdrowy rozsądek kierowcy i jego sprawność psychomotoryczna. Tylko bezpieczna jazda, w tym przede wszystkim dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze, może wyeliminować ryzyko kolizji i wypadków.
Ale w transporcie dużym problemem jest także działalność przestępcza. Kradzieże ładunków, czy paliwa z ciężarówki nie należą do rzadkości (najczęściej dochodzi do nich w czasie postoju pojazdu w niestrzeżonym miejscu, gdy kierowca odbiera obowiązkową pauzę). Metody złodziei są przeróżne; od przecięcia plandeki i szybkiej kradzieży towaru, po wpuszczanie gazu usypiającego do kabiny kierowcy. Tu najlepszym rozwiązaniem jest parkowanie w miejscach dozorowanych lub oddziałach firmy. Ewentualnie dobrym wyjściem jest zapewnienie podwójnej obsady, tak aby postoje ograniczyć do minimum.
Niestety coraz częściej słyszy się także o takich działaniach osób trzecich, które mogą bezpośrednio zagrozić zdrowiu i życiu kierowcy. Zagrożenia te są znane głównie na trasach międzynarodowych. W ostatnim czasie pojawił się np. dość duży problem z imigrantami, którzy w naczepach ciężarówek próbują nielegalnie przekroczyć granice (sytuacja dobrze znana z rejonu Calais nad Kanałem La Manche). Ale wyłamane zamki, pocięte naczepy, czy szkody w przewożonym towarze to tylko część kłopotów jakie mogą spotkać kierowcę i firmę transportową. Jeśli służby celne lub policja Wielkiej Brytanii odkryją na pokładzie ciężarówki uchodźców, można spodziewać się ogromnych kar finansowych (po kilka tysięcy funtów dla przedsiębiorcy i kierowcy od każdego nielegalnego imigranta). Niestety historie z francuskiego portu w Calais pokazują, że zachowania imigrantów mogą być też bardziej agresywne (znane są napaści na „TIR-y”, wywlekanie kierowców z kabin i grożenie im oraz kradzieże ładunków). Tutaj najrozsądniejszym rozwiązaniem jest zachowanie prewencji i należytej staranności. Mowa tu przede wszystkim o stosowaniu odpowiednich zabezpieczeń samochodów (linki celne, plomby, kłódki, taśmy). Pracodawca musi także przeszkolić kierowców i wprowadzić odpowiednie procedury postępowania; w tym sprawdzenie pojazdów według konkretnej listy zadań.
Niestety ciężarówki są również wykorzystywane do dokonywania zamachów terrorystycznych. Wszyscy pamiętamy chociażby tragiczne zdarzenie na jarmarku bożonarodzeniowym w Berlinie, w którym uprowadzona ciężarówka wjechała w tłum ludzi (zabitych zostało 12 osób, ponad 50 odniosło obrażenia). W kabinie pojazdu znaleziono ciało zastrzelonego wcześniej przez terrorystów polskiego kierowcy. Niestety tego typu ataki aktywistów Państwa Islamskiego zdarzają się coraz częściej w Europie.
-
Środki obrony własnej
Wszystkie te sytuacje powodują, że kierowcy czują się coraz bardziej zagrożeni. W obawie o swoje życie stosują różne środki ochrony własnej.
Z niedawnego badania przeprowadzonego na zlecenie Inelo (producenta oprogramowania i elektroniki do analizy i rozliczania czasu pracy kierowców oraz systemu lokalizacji satelitarnej GPS) dowiadujemy się, że co trzeci polski kierowca wyposażył się w paralizator lub gaz pieprzowy (w Polsce tego typu sprzęt jest legalny i może zostać użyty w razie tzw. obrony koniecznej zgodnie z Ustawą o broni i amunicji z dnia 21 maja 1999 r.), a także w przedmioty ciężkie i ostre, pałkę lub kij do bejsbola.
Niestety tego typu metody wcale nie muszą być skuteczne. Gros kierowców jest zdania, że w sytuacji napaści należy zachować spokój i nie wolno prowokować sprawców, gdyż to może tylko pogorszyć sprawę.
-
Telematyka w służbie bezpieczeństwa
Jeszcze inni sugerują aby jeździć trasami, które omijają miejsca potencjalnie niebezpieczne. Dobrym rozwiązaniem mogą okazać się tutaj systemy telematyczne oparte o łączność satelitarną GPS. Tego typu narzędzia umożliwiają dyspozytorom wyznaczanie bezpiecznych tras oraz pozwalają na pozyskanie niezbędnych informacji o pojeździe w czasie rzeczywistym. Kierowca i zarządzający transportem są w stałym kontakcie. Osoba kontrolująca zdalnie pracę kierowcy może na bieżąco reagować na nieoczekiwane sytuacje pojawiające się w drodze. W razie braku informacji zwrotnej od kierowcy lub zatrzymania się pojazdu, menager otrzymuje alert, który pozwala mu na natychmiastową reakcję (w tym powiadomienie służb o wypadku czy porwaniu auta). Również kierowca może zgłosić potencjalne zagrożenie bezpośrednio do służb.
Niestety i tu trzeba dodać przysłowiową łyżkę dziegciu do beczki miodu. Jak się bowiem okazuje zorganizowane grupy przestępcze potrafią już obejść monitoring GPS, demontując z pojazdów nadajnik lub zagłuszając sygnał urządzenia.
-
Podsumowanie
Zawód kierowcy jest bardzo odpowiedzialny, trudny i niebezpieczny. Niestety nie istnieje pewne i skuteczne rozwiązanie, pozwalające na całkowite wyeliminowanie zagrożeń w branży transportowej. Kierowcy aby zwiększyć poczucie własnego bezpieczeństwa w trakcie realizacji zadania, wożą w kabinach różnorodne środki samoobrony. Ale to obowiązkiem przedsiębiorcy transportowego jest zapewnienie maksimum bezpieczeństwa swoim pracownikom. Stosowne szkolenia, wdrażanie odpowiednich procedur, właściwe planowanie tras, czy stały monitoring pojazdu, to tylko niektóre elementy, które mogą wspomóc kierowców zawodowych. Warto też pamiętać, że zdrowie i życie ludzkie jest warte znacznie więcej niż transportowany ładunek lub ciężarówka.
Źródło: www.40ton.net, www.wnp.pl, www.pb.pl, www.inelo.pl, www.gbox.pl