- Bezpieczeństwo bierne
- Bezpieczeństwo czynne
- Podsumowanie
Po europejskich drogach porusza się coraz więcej pojazdów. Pomimo tego liczba śmiertelnych wypadków uległa wyraźnemu zmniejszeniu. Ogromy wpływ na te dobre statystyki mają producenci samochodów ciężarowych, którzy opracowują i – co ważniejsze – wprowadzają w życie coraz nowocześniejsze systemy bezpieczeństwa. Przyjrzyjmy się bliżej tym nowoczesnym rozwiązaniom.
-
BEZPIECZEŃSTWO BIERNE
Czynniki, które zwiększają bezpieczeństwo bierne to takie, które maksymalizują szansę wyjścia z wypadku bez szwanku przez pasażerów auta. Tutaj o wiele większe pole do popisu mają producenci aut osobowych, jednakże producenci ciężarówek również starają się wdrażać projekty, które zwiększą bezpieczeństwo bierne pojazdu. Takimi rozwiązaniami są m.in.:
– nowoczesne fotele i systemy zagłówków,
– systemy poduszek powietrznych czy
– coraz nowocześniejsze i bardziej wygodne pasy bezpieczeństwa.
-
BEZPIECZEŃSTWO CZYNNE
Przez długi czas bardzo wiele uwagi poświęcano martwym punktom. Od 2009 roku każda ciężarówka jeżdżąca po europejskich drogach musi być wyposażona w tzw. lusterka martwego pola. Dodatkowo producenci ciężarówek projektują coraz to doskonalsze systemy lusterek, a także starają się przeszklić coraz większą część pojazdu, co daje kierowcy o wiele większą widoczność. W tej kwestii niezwykle pomocne są obecnie czujniki, sygnalizujące światłem lub dźwiękiem, że ktoś lub coś znajduje się w martwej strefie pojazdu. Dodatkowo bezpieczeństwo zwiększają coraz popularniejsze kamery cofania, a także kamery pokazujące, co dzieje się tuż przed maską auta. Poza tym najnowsze pojazdy mają zainstalowane systemy czujników pomagające w wykryciu przeszkody podczas skrętu lub zmiany pasa ruchu, a także doświetlające światła skrętu, które pozwalają poprawić widoczność podczas manewrów.
Wspomnieć należy ponadto o systemach automatyzujących jazdę. Stawiają one dziś nie tylko na wygodę, ale też na poprawę bezpieczeństwa. Nowoczesne tempomaty wzbogacone są o układy ostrzegania przed zderzeniem z autem z przodu (np. system FCW) czy nawet automatycznego utrzymywania odległości (jak Stop-and-go). Kierowcy mogą także liczyć na sygnały ostrzegające przed opuszczeniem obranego pasa ruchu (choćby LDWS czy LGS).
W kwestii bezpieczeństwa na drodze kluczową rolę odgrywa układ hamulcowy pojazdu. Współczesne samochody ciężarowe wyposażone są w systemy skracające drogę hamowania oraz minimalizujące ryzyko utraty kontroli nad autem w jego czasie. Poza znanym z samochodów osobowych ABS, który od dawna jest standardem w autach ciężarowych, są to m.in.:
- EBA (Emergency Brake Assist) – po wykryciu zagrożenia na drodze rozpoczyna przygotowanie do hamowania i ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym (wymagany od listopada 2015 roku w nowo rejestrowanych samochodach ciężarowych powyżej 8 ton).
- EBS (Electronic Brake System) – elektryczne przeniesienie siły hamowania pozwalające na przyspieszenie efektu naciśnięcia pedału hamulca.
- EBL (Electronic Brake Force Limitation) – system umożliwiający dostosowanie siły hamowania do każdej osi w zależności od obciążenia pojazdu.
- ASR/TCS/ATC (Anti-Slip Regulation/ Traction Control System/Automatic Traction Control) – system eliminujący napędowy poślizg kół podczas ruszania i przyspieszania na śliskich nawierzchniach.
- ESP/ESC/VSC (Electronic Stability Program/Electronic Stability Control/Vehicle Stability Control) – system przeciwdziałający podsterowności i nadsterowności pojazdu lub zespołu pojazdów złożonego z ciągnika siodłowego i naczepy (gdy naczepa także wyposażona jest w system).
- RSC (Roll Stability Control) – system stabilizujący przechyły nadwozia, chroniący zestaw przed przewróceniem się.
- TSA (Trailer Swing Assist) – system pozwalający zachować stabilność przyczepy w szczególnie wymagających warunkach.
- TPM (Tyre Pressure Monitoring) – system na bieżąco informujący o spadku ciśnienia w którymś z kół.
-
Podsumowanie
Nowoczesne technologie będą miały coraz większy wpływ na nasze codziennie życie. Warto z nich korzystać w transporcie drogowym, ponieważ pozwalają na znacznie szybszą reakcję. Jednak zastosowanie nowoczesnych technologii nie zwalnia kierowców z odpowiedzialnej, dostosowanej do warunków na drodze, jazdy. W przyszłości niezwykle pomocny może okazać się truck platooning, czyli zintegrowane konwoje. System ten polega na takim połączeniu grupy jadących w kolumnie samochodów ciężarowych, by wszystkie kolejne pojazdy automatycznie dostosowywały swoje zachowanie do tego pierwszego. Dzięki temu tylko jeden pojazd musi mieć kierowcę, reszta kopiuje jego zachowanie. Jego wdrożenie w codzienne życie kierowców jest jednak kwestią (raczej) odległej przyszłości.
Źródło: https://polska.raben-group.com/aktualnosci/news/jak-nowoczesne-technologie-w-samochodach-ciezarowych-wplywaja-na-wzrost-bezpieczenstwa-na-drodze/