Pisaliśmy niedawno na temat kontrowersji, jakie wzbudziły w środowisku transportowców stawki opłaty elektronicznej (e-myto), które zaproponowało Ministerstwo Infrastruktury. System opłat elektronicznych, pod nazwą „viaTOLL” ma zastąpić winiety i będzie obowiązywać w Polsce od 1 lipca 2011 r. Na początku br. minister infrastruktury przedstawił projekt stawek, które – zdaniem przedstawicieli branży TSL – przyczynią się do wzrostu kosztów działalności firm transportowych. Efektem mogą być problemy finansowe przewoźników drogowych. Przedstawiciele środowiska firm transportowych zaapelowali, by jeszcze raz przeanalizowano wysokość opłat i dostosowano je do polskich realiów.
Ministerstwo uwzględniło tylko jeden z postulatów transportowców – w tabeli opłat wyodrębniono oddzielną grupę pojazdów EURO 5 i dla nich przyjęto niższe stawki, niż dla grupy EURO 4 (w pierwotnym projekcie pojazdy EURO 4 i EURO 5 obłożone były tą samą opłatą).
Dla samochodów ciężarowych EURO 5 za przejazd 1 km przyjęto następujące stawki:
– dla pojazdów powyżej 3,5 t do 12 t – 0,20 zł (obniżenie wysokości opłaty o 5 groszy),
– dla pojazdów powyżej 12 t – 0,27 zł (obniżenie wysokości opłaty o 6 groszy).