- Plany Komisji Europejskiej
- Zaawansowane systemy bezpieczeństwa
- Wpływ na bezpieczeństwo
Nowe obowiązkowe wyposażenie, którego propozycje przedstawiła już Komisja Europejska, w znacznej mierze dotyczy samochodów ciężarowych. Projekt ma za zadanie:
– poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego
– zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza generowanego przez pojazdy,
– wpłynąć na instalowanie bardziej zaawansowanych rozwiązań technologicznych,
– jednocześnie wspierając konkurencyjność przemysłu UE.
-
Plany Komisji Europejskiej
Komisja Europejska ma na celu zmniejszenie emisji spalin przez samochody ciężarowe. Ma w tym być pomocny strategiczny plan działania na rzecz rozwoju i produkcji akumulatorów w Europie oraz przyszłościowa strategia dotycząca mobilności połączonej i zautomatyzowanej. Warto zauważyć, że średni wiek pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 t oraz autobusów jeżdżących po polskich drogach wynosi 16,7 lat, a gorzej jest tylko Grecji (18,7) – wynika z danych ACEA. KE chce doprowadzić do tego, że już w 2025 roku średnie emisje CO2 dla pojazdów ciężarowych będą musiały być o 15% niższe niż w 2019 r. zaś cel na 2030 r. wyznaczono na poziomie 30 proc. Dlatego też KE wprowadza ułatwienia na projektowanie bardziej aerodynamicznych ciężarówek i zwraca uwagę na poprawne etykietowanie opon. Ponadto przedstawia kompleksowy plan działania dotyczący akumulatorów, który pomoże stworzyć konkurencyjny i zrównoważony ekosystem baterii w Europie.
-
Zaawansowane systemy bezpieczeństwa
Ponadto według nowych ustaleń Komisji Europejskiej, nowe modele pojazdów ciężarowych będą posiadać zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak:
– zaawansowane systemy hamowania awaryjnego,
– blokady alkoholowe,
– rejestratory zdarzeń drogowych,
– sygnał zatrzymania awaryjnego,
– ulepszenie pasów bezpieczeństwa, systemy wykrywania pieszych i rowerzystów dla samochodów ciężarowych,
– inteligentną kontrolę prędkości,
– asystenta utrzymania pasa ruchu,
– kamerę cofania,
– system monitorowania ciśnienia w oponach.
-
Wpływ na bezpieczeństwo
Dodatkowy wpływ na bezpieczeństwo na europejskich drogach będzie miało systematyczne identyfikowanie niebezpiecznych odcinków dróg, co z kolei pozwoli lepiej zainwestować pieniądze w budowę dróg. Według szacunków można byłoby w ten sposób uratować do 10 500 istnień ludzkich i uniknąć blisko 60 000 poważnych obrażeń w latach 2020-2030, przyczyniając się w ten sposób do długoterminowego celu UE, jakim jest zerowa liczba wypadków śmiertelnych do 2050.
Dla przewoźników jednym z ważniejszych celów, jakie przedstawia KE jest ponadto ustanowienie w pełni cyfrowego środowiska wymiany informacji w transporcie towarowym. To ograniczy biurokrację i ułatwi przepływ informacji cyfrowych dla operacji logistycznych.
https://etransport.pl/wiadomosc,54819,nowe_obowiazkowe_wyposazenie_samochodu_szykuja_sie_powazne_zmiany.html
https://etransport.pl/wiadomosc,54787,polska_z_niemal_najstarsza_flota_aut_uzytkowych_w_europie.html