Autor: | Kategoria: Systemy, Technologia |

Monitoring ogumienia

  1. Funkcjonalność i potencjalne korzyści
  2. Aplikacje Michelin
  3. Kompleksowy system Continental
  4. System monitorowania Bridgestone
  5. Podsumowując

 

monitoring-ogumienia

Dobra opona to taka, która ma odpowiednie ciśnienie i właściwy poziom bieżnika. Te dwa parametry  w głównej mierze decydują o bezpiecznej i komfortowej jeździe. Kondycję ogumienia należy sprawdzać regularnie. Ochroni to opony przed uszkodzeniami, pozwoli wykorzystać cały ich potencjał oraz zapobiegnie przestojom związanym z awariami opon. Ręczna kontrola stanu technicznego opon może okazać się niestety czasochłonna i nieprecyzyjna; szczególnie w przypadku dużych flot. I tu z pomocą przychodzą najnowsze technologie cyfrowe dostępne zarówno dla firm transportowych, jak i właścicieli pojazdów osobowych.

  1. Funkcjonalność i potencjalne korzyści

Systemy zarządzania oponami funkcjonują na rynku stosunkowo od niedawna. Są one jednak łatwo dostępne i naprawdę bardzo przydatne. Niektóre aplikacje są darmowe, za inne moduły trzeba zapłacić. Ich użyteczność polega na szybkim, automatycznym i bardzo dokładnym gromadzeniu informacji  o oponach. Wszelkie parametry oraz aktualny stan ogumienia można następnie łatwo sprawdzić za pośrednictwem telefonu, komputera lub innych urządzeń przenośnych (zebrane dane gromadzone są na koncie użytkownika). Narzędzia te usprawniają pracę zarządzania flotą i przyczyniają się do wielu oszczędności. Przede wszystkim pozwalają maksymalnie wykorzystać potencjalny przebieg opony, zmniejszyć zużycie paliwa, skrócić czas potrzebny na ręczną kontrolę oraz ustalić harmonogram konserwacji, serwisowania i wymiany opon. Dzięki regularnemu monitoringowi opon można także wyeliminować różnorodne problemy i uniknąć w ten sposób nieplanowanych przestojów, co ma ogromne znaczenie dla kondycji finansowej każdej firmy transportowej.

Kompleksowe programy dostępny dla europejskich flot oferują przede wszystkim czołowi producenci opon oraz niezależne firmy z branży ogumienia.

  1. Aplikacje Michelin

Jednym z pionierów wdrażających cyfrowe innowacje dla branży transportowej jest bez wątpienia firma Michelin. Producent oferuje swoim klientom trzy rozwiązania: bezpłatną aplikację TireLog oraz subskrybcję modułów iCheck oraz iManage.

  • TireLog to program na smartfony i tablety, który umożliwia zapisywanie danych o przebiegu, pogłębianiu, bieżnikowaniu, rotacji i przechowywaniu opon (wszystkich możliwych producentów). Niezbędne informacje dostępne są w jednym miejscu w cyfrowej i uporządkowanej postaci. Aplikacja TireLog to łatwy w obsłudze dziennik diagnostyczny, który ułatwia monitorowanie parametrów ogumienia z uwzględnieniem rodzaju opon, oszczędności czasu i optymalizacji budżetu. Dedykowany jest on przede wszystkim dla małych flot (mniej niż 20 pojazdów) oraz użytkowników prywatnych. Aby skorzystać z funkcjonalności TireLog należy wcześniej dokładnie skontrolować ogumienie. Potrzebny będzie do tego dobry miernik ciśnienia (ciśnieniomierz cyfrowy lub analogowy). Ciśnienie w oponach należy zmierzyć po kilku godzinach postoju. Niezbędne będzie także sprawdzenie głębokości bieżnika profesjonalnym miernikiem – pomiar należy wykonać w kilku miejscach na obwodzie opony. Większość serwisów wykonuje taką usługę bezpłatnie. Wszystkie te informacje wraz ze stanem licznika pojazdu i jego marką należy wprowadzić do bazy TireLog. Aplikacja będzie tworzyła różnego rodzaju wykresy, informując o koniecznych działaniach oraz porównując wytrzymałość różnych typów i marek opon.
  • Firmy transportowe dysponujące ponad setką pojazdów i posiadające własne warsztaty serwisowe powinny skorzystać natomiast z narzędzia iCheck. Jest to moduł, który pozwala kompleksowo zarządzać oponami. Umożliwia on bowiem szybki dostęp do dokładnych danych, skraca czas kontroli opon i pozwala zaplanować czynności serwisowe. Dzięki alertom można także podjąć natychmiastową interwencję i przeprowadzić konieczne działania, mające na celu ograniczenie liczny niepożądanych zdarzeń. Aby korzystać z modułu należy zarejestrować się na stronie www.ciężarówki.michelin.pl. Do poprawnego działania systemu niezbędne będą także narzędzia pozwalające na półautomatyczną kontrolę opon oraz urządzenie PDA połączone z komputerem (sprawdzenie ciśnienia w oponach oraz mierzenie głębokości ich bieżnika dokonuje się za pomocą urządzenia bezprzewodowego przekazującego dane do serwisowego komputera). Urządzenia do monitorowania opon iCheck można wynająć za miesięczną opłatą.
  • Przewoźnikom z własnymi warsztatami dedykowany jest także moduł iManage do zarządzania łącznymi kosztami eksploatacji opon (od nowości aż do całkowitego zużycia opon). Aplikacja szczególnie zalecana jest do flot autobusów. Umożliwia ona zdalne odczytywanie ciśnienia w oponach dzięki chipowi z radiową transmisję danych (RFID). Wszelkie dane są również przechowywane i udostępniane na koncie użytkownika na portalu producenta. Firma Michelin planuje w najbliższej przyszłości rozszerzyć ofertę opon z chipami.

Rozwiązanie iCheck oraz iManage w opcji pełnej subskrypcji kosztują od 1 do 9 euro miesięcznie na pojazd.

  1. Kompleksowy system Continental

Niedawno także niemiecka firma Continental wprowadziła na rynek kompleksowy system zbierania informacji i zarządzania oponami dla flot transportowych. System o nazwie ContiConnect usprawnia procesy związane z ogumieniem, pozwala stale monitorować poziom ciśnienia i temperatury w oponach oraz powiadamia kierowcę w przypadku utraty powietrza. Program analizuje również dane i tworzy raporty wraz z rekomendacją rozwiązań i usług naprawczych. System ma konstrukcję modułową – zbiera dane z czujników zainstalowanych na oponach i przesyła je w czasie rzeczywistym do centralnego odbiornika w pojeździe lub do stacjonarnego odbiornika na terenie bazy eksploatacyjnej. Czujniki znajdują się na fabrycznie nowych oponach ciężarowych Continental iTyre lub można kupić je także osobno i zainstalować w dotychczas eksploatowanych oponach.

Wszystkie te funkcjonalności pozwalają na uzyskanie maksymalnie długich przebiegów opon, zmniejszenie zużycia paliwa, ograniczenie ryzyka awarii w trasie oraz uniknięcie nieplanowanych przestojów.

  1. System monitorowania Bridgestone

Także Bridgestone stworzył łatwą w obsłudze aplikacją, która dostarcza całościowych rozwiązań dla właścicieli flot. System monitorowania ciśnienia w oponach zapewnia pełną integrację z oprogramowaniem Bridgestone Total Tyre Care. Kontrole odbywają się półautomatyczne i automatyczne a informacje o ciśnieniu dostępne są w czasie rzeczywistym z natychmiastowym ostrzeżeniem o problemach. Dzięki temu użytkownicy wydłużają żywotność opon, zmniejszają zużycie paliwa i emisje CO2 a także zwiększają bezpieczeństwo na drodze.

  1. Podsumowując

Dzięki najnowszym rozwiązaniom technologicznym można szybko i wygodnie sprawdzić ciśnienie, głębokość bieżnika i ogólny stan opony. Systemy do zarządzania oponami we flotach bez wątpienia ułatwiają pracę właścicielom pojazdów i menagerom flot, pobiegają awariom a przy tym podnoszą zyski. Są też kolejnym ważnym krokiem w rozwoju cyfrowych rozwiązań dla branży transportowej.

Warto również dodać, że Komisja Europejska 01 listopada 2014 r. przyjęła ustawę, która nakłada obowiązek wyposażenia wszystkich nowych modeli pojazdów przeznaczonych do sprzedaży w krajach UE w system monitoringu ciśnienia powietrza w oponach (TPMS). Nie dziwi zatem fakt, że na rynku pojawia się coraz więcej urządzeń do inspekcji opon, wykorzystujących nowoczesne systemy informatyczne i to nie tylko od czołowych producentów opon.

 



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *