Autor: | Kategoria: Informacje |

Wsparcie inicjatyw społecznych czy pomoc potrzebującym, to tylko niektóre z działań podejmowanych przez przedsiębiorstwa w ramach CSR, czyli Społecznej Odpowiedzialności Biznesu. Czy firmy z branży TSL również angażują się w takie projekty? Jak się okazuje jest ich wiele.

  1. Czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu?
  2. Zrównoważony rozwój
  3. CSR w praktyce
  4. Co zyskują firmy dzięki CSR?
  5. Czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu?

Coraz więcej przedsiębiorstw prowadzi działania w ramach CSR (ang. corporate social responsibility) czyli społecznej odpowiedzialności biznesu, co kryje się pod tym hasłem? Według normy ISO 26000 jest to „odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko zapewniania przez przejrzyste i etyczne postępowanie, które:

  • przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, w tym dobrobytu i zdrowia społeczeństwa;
  • uwzględnia oczekiwaniainteresariuszy;
  • jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami postępowania;
  • jest zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach.”

 

  1. Zrównoważony rozwój

Oprócz społecznej odpowiedzialności biznesu wyróżnia się również Cele Zrównoważonego Rozwoju, które zostały ustalone przez państwa należące do Organizacji Narodów Zjednoczonych. Wśród nich są między innymi dobre zdrowie i jakość życia, czysta i dostępna energia czy działania w dziedzinie klimatu. Czy do grona firm promujących te działania należą te z branży TSL? Związek pracodawców Transport Logistyka Polska wydał raport o działalności firm-członków i ich działań będących częścią CSR. Według opublikowanego dokumentu w Polsce jest ponad trzydzieści tysięcy firm zajmujących się transportem międzynarodowym. Sektor transportu to ponad sześć procent PKB, co przekłada się na milion osób zatrudnionych w tej branży.

  1. CSR w praktyce

Jak firmy działające w branży TSL realizują społeczną odpowiedzialność biznesu? Wolontariusze z Grupy Raben wraz z fundacją Aeris Futuro i lokalną społecznością pod koniec 2018 roku posadzili 2000 drzew w miejscowości Krzywa w Beskidzie Niskim. Był to efekt inicjatywy pod hasłem „e-faktura-wyższa kultura”, która miała zachęcić do rezygnacji z papierowych faktur na rzecz ich elektronicznych odpowiedników. Posadzone drzewa podczas swojego cyklu życia zneutralizują 150 ton dwutlenku węgla. W całej Polsce do tej pory, przedsiębiorstwo posadziło prawie 12000 drzew. Społeczna odpowiedzialność biznesu jest także realizowana w innych firmach. Jedną z nich jest Maszoński Logistic, które angażuje się w wiele inicjatyw lokalnych. Przedsiębiorstwo bierze udział między innymi w zbiórkach na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, zorganizowało także miasteczko bezpieczeństwa. Była to inicjatywa, która miała na celu poprawę świadomości poruszania się w ruchu drogowym. Podczas wydarzenia rozdano ponad tysiąc elementów odblaskowych czy apteczek. Firma angażuje się także w pomoc dla potrzebujących. Zarząd Maszoński Logistic zdecydował o sfinansowaniu protezy dla mieszkańca Sulęcina, który urodził się bez kończyn w ramach akcji „Ręce dla Mirka”. Przedsiębiorstwo przekazało również na licytację kombinezon żużlowca Bartosza Zmarzlika. Popularna w branży TSL jest również akcja „Profesjonalni kierowcy”, która powstała z inicjatywy takich firm jak na przykład Volvo Trucks, Continental czy Wielton. Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa na drogach oraz edukowaniu społeczeństwa o tym jak ważna jest branża transportowa dla gospodarki.

  1. Co zyskują firmy dzięki CSR?

Wiele firm broni się przed realizacją społecznej odpowiedzialności biznesu, tłumacząc to dodatkowymi kosztami. Firmy, które decydują się na takie działania uzyskują korzyści zarówno wewnątrz firmy (integracja pracowników, większa satysfakcja z wykonywanej pracy), jak i na zewnątrz (darmowa reklama, pozytywny PR, zaufanie mieszkańców). Działalność społeczna to także możliwość zwiększenia świadomości konsumenta przy wyborze produktu. Jeśli procent ze sprzedaży wyrobów lub usług zostanie przeznaczony na cele dobroczynne to możemy dzięki temu zyskać nowych i utrzymać dotychczasowych klientów.

http://www.maszonski.pl/pl/odpowiedzialny-biznes/wspieramy

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR)

http://tlp.org.pl/wp-content/uploads/2018/04/raport-csr-tlp.pdf

O akcji

https://polska.raben-group.com/aktualnosci/news/czas-na-las-z-raben/