Autor: | Kategoria: Technologia |

Ciężarówka autonomiczna ratunkiem na problemy z brakiem kierowców? Taki projekt zaprezentowało Volvo. Nazwano go Vera, jest on napędzany silnikiem elektrycznym a jego zasięg to około trzysta kilometrów.

 

  1. Ciężarówka przyszłości?
  2. Brakuje kierowców
  3. Transport dźwignią gospodarki?
  4. Automaty ratunkiem dla transportu?
  5. Co z bezpieczeństwem?
  6. Kiedy pojedziemy autonomiczną ciężarówką?

 

  1. Ciężarówka przyszłości?

Podczas specjalnego wydarzenia w Berlinie Volvo zaprezentowało koncept autonomicznej ciężarówki nazywając ją Vera. Ma być ona wykorzystywana na krótkich trasach, a będzie mogła ciągnąć ponad trzydzieści ton towaru. Nie ma w niej natomiast miejsca na kabinę kierowcy. Kontakt z pojazdem będzie za pomocą sieci i chmury, do której będzie podłączony. Dzięki temu będzie można sprawdzić stan ciężarówki, jej lokalizację oraz zarządzać jej pozycją na mapie. Volvo nie planuje na razie seryjnej produkcji tego modelu, zamierza jednak podjąć współpracę z wybranymi podmiotami, aby móc rozwijać ten projekt. Czy Vera będzie rozwiązaniem problemu braku kierowców między innymi w Polsce?

 

  1. Brakuje kierowców

Szacuje się, że w Polsce brakuje około 30 tysięcy kierowców. Przyczyn takiego stanu jest wiele, poczynając od drogich kursów na prawo jazdy uprawniające do prowadzenia samochodów ciężarowych. Problemem są także zarobki, które choć są często zdecydowanie większe od średniej krajowej to nie rekompensują chociażby rozłąki z rodziną. Problemem są również niebezpieczeństwa na drodze, których dzisiaj nie brakuje. Sytuację nieco poprawiło zatrudnienie obcokrajowców, to jednak nie rozwiązuje problemu braku kierowców. Ze względu na brak rąk do pracy przedsiębiorstwa coraz częściej nie są w stanie wykorzystać całego potencjału swojej floty, przez co pojazdy pozostają unieruchomione.

  1. Transport dźwignią gospodarki?

Transport w Polsce i innych krajach kwitnie. Wpływamy na to my chociażby podczas zakupów w Internecie w ramach tzw. handlu e-commerce. Towary do magazynów trzeba przewieźć, a w związku z rosnącym tempem zakupów konsumentów trzeba zwiększać ilość produktów na stanie, co wiąże się również z kolejnymi potrzebami dostaw. Brak rąk do pracy to także możliwe utrudnienia na placach budowy przez spóźnienia w dostawie materiałów. Problemy mogą pojawić się również w sklepach stacjonarnych, gdzie konsument nie będzie mógł kupić towaru na miejscu ze względu na opóźnienia w jego dostawie.

  1. Automaty ratunkiem dla transportu?

Volvo Vera na chociażby polskich drogach szybko się nie pojawi. Są już jednak miejsca na świecie, które wprowadzają w życie koncepcje transportu bez korzystania z kierowców. Autonomiczne pojazdy dostawcze znalazły uznanie między innymi w chińskich portach. Eksperci popierający pomysł wprowadzenia takich ciężarówek jako plusy wskazują między innymi zwiększenia efektywności transportu, taki pojazd może podróżować nawet cały dzień bez postoju. Zakładają oni również, że obecnie w Polsce użytkowanych jest ponad czterysta tysięcy pojazdów ciężarowych, a ich wymiana to przede wszystkim duże koszty.

  1. Co z bezpieczeństwem?

Wiele wątpliwości wywołuje kwestia bezpieczeństwa w przypadku pojazdów autonomicznych. Specjaliści podkreślają, że systemy autopilotów w samochodach są coraz lepsze, i choć zdarzają się wypadki podczas testów to i tak jest ich mniej niż powodowanych przez kierowców siedzących za kółkiem. Poza tym system, który będzie kierował ciężarówką nie będzie się męczył czy dekoncentrował się chociażby poprzez używanie telefonu komórkowego podczas jazdy. Pojawiają się także wątpliwości co do bezpieczeństwa systemu autopilota. W czasach, gdy hakerzy to codzienność pojawia się pytanie czy systemy przygotowane przez producentów będą w stanie się obronić przez atakami z zewnątrz? Tego dowiemy się po wypuszczeniu na ulice takich pojazdów.

  1. Kiedy pojedziemy autonomiczną ciężarówką?

Volvo to niejedyna firma, która zajmuje się tematem samojezdnych ciężarówek. Swoje trzy grosze chce dorzucić również Toyota, która porozumiała się z Volkswagenem ogłaszając współpracę przy pracach nad autonomicznymi pojazdami. Chętnych do pracy w tym obszarze transportu nie brakuje, kiedy jednak można się spodziewać pierwszych autonomicznych pojazdów na trasie? Raczej nieprędko, eksperci przewidują, że może być to nawet kilkanaście lat.