Autor: | Kategoria: Technologia |

  1. Bezpieczeństwo bierne
  2. Bezpieczeństwo czynne
  3. Podsumowanie

Po europejskich drogach porusza się coraz więcej pojazdów. Pomimo tego liczba śmiertelnych wypadków uległa wyraźnemu zmniejszeniu. Ogromy wpływ na te dobre statystyki mają producenci samochodów ciężarowych, którzy opracowują i – co ważniejsze – wprowadzają w życie coraz nowocześniejsze systemy bezpieczeństwa. Przyjrzyjmy się bliżej tym nowoczesnym rozwiązaniom.

 

  1. BEZPIECZEŃSTWO BIERNE

Czynniki, które zwiększają bezpieczeństwo bierne to takie, które maksymalizują szansę wyjścia z wypadku bez szwanku przez pasażerów auta. Tutaj o wiele większe pole do popisu mają producenci aut osobowych, jednakże producenci ciężarówek również starają się wdrażać projekty, które zwiększą bezpieczeństwo bierne pojazdu. Takimi rozwiązaniami są m.in.:

– nowoczesne fotele i systemy zagłówków,

– systemy poduszek powietrznych czy

– coraz nowocześniejsze i bardziej wygodne pasy bezpieczeństwa.

 

  1. BEZPIECZEŃSTWO CZYNNE

Przez długi czas bardzo wiele uwagi poświęcano martwym punktom. Od 2009 roku każda ciężarówka jeżdżąca po europejskich drogach musi być wyposażona w tzw. lusterka martwego pola. Dodatkowo producenci ciężarówek projektują coraz to doskonalsze systemy lusterek, a także starają się przeszklić coraz większą część pojazdu, co daje kierowcy o wiele większą widoczność. W tej kwestii niezwykle pomocne są obecnie czujniki, sygnalizujące światłem lub dźwiękiem, że ktoś lub coś znajduje się w martwej strefie pojazdu. Dodatkowo bezpieczeństwo zwiększają coraz popularniejsze kamery cofania, a także kamery pokazujące, co dzieje się tuż przed maską auta. Poza tym najnowsze pojazdy mają zainstalowane systemy czujników pomagające w wykryciu przeszkody podczas skrętu lub zmiany pasa ruchu, a także doświetlające światła skrętu, które pozwalają poprawić widoczność podczas manewrów.

Wspomnieć należy ponadto o systemach automatyzujących jazdę. Stawiają one dziś nie tylko na wygodę, ale też na poprawę bezpieczeństwa. Nowoczesne tempomaty wzbogacone są o układy ostrzegania przed zderzeniem z autem z przodu (np. system FCW) czy nawet automatycznego utrzymywania odległości (jak Stop-and-go). Kierowcy mogą także liczyć na sygnały ostrzegające przed opuszczeniem obranego pasa ruchu (choćby LDWS czy LGS).

W kwestii bezpieczeństwa na drodze kluczową rolę odgrywa układ hamulcowy pojazdu. Współczesne samochody ciężarowe wyposażone są w systemy skracające drogę hamowania oraz minimalizujące ryzyko utraty kontroli nad autem w jego czasie. Poza znanym z samochodów osobowych ABS, który od dawna jest standardem w autach ciężarowych, są to m.in.:

  • EBA (Emergency Brake Assist) – po wykryciu zagrożenia na drodze rozpoczyna przygotowanie do hamowania i ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym (wymagany od listopada 2015 roku w nowo rejestrowanych samochodach ciężarowych powyżej 8 ton).
  •  EBS (Electronic Brake System) – elektryczne przeniesienie siły hamowania pozwalające na przyspieszenie efektu naciśnięcia pedału hamulca.
  • EBL (Electronic Brake Force Limitation) – system umożliwiający dostosowanie siły hamowania do każdej osi w zależności od obciążenia pojazdu.
  • ASR/TCS/ATC (Anti-Slip Regulation/ Traction Control System/Automatic Traction Control) – system eliminujący napędowy poślizg kół podczas ruszania i przyspieszania na śliskich nawierzchniach.
  • ESP/ESC/VSC (Electronic Stability Program/Electronic Stability Control/Vehicle Stability Control) – system przeciwdziałający podsterowności i nadsterowności pojazdu lub zespołu pojazdów złożonego z ciągnika siodłowego i naczepy (gdy naczepa także wyposażona jest w system).
  • RSC (Roll Stability Control) – system stabilizujący przechyły nadwozia, chroniący zestaw przed przewróceniem się.
  • TSA (Trailer Swing Assist) – system pozwalający zachować stabilność przyczepy w szczególnie wymagających warunkach.
  • TPM (Tyre Pressure Monitoring) – system na bieżąco informujący o spadku ciśnienia w którymś z kół.

 

  1. Podsumowanie

Nowoczesne technologie będą miały coraz większy wpływ na nasze codziennie życie. Warto z nich korzystać w transporcie drogowym, ponieważ pozwalają na znacznie szybszą reakcję. Jednak zastosowanie nowoczesnych technologii nie zwalnia kierowców z odpowiedzialnej, dostosowanej do warunków na drodze, jazdy. W przyszłości niezwykle pomocny może okazać się truck platooning, czyli zintegrowane konwoje. System ten polega na takim połączeniu grupy jadących w kolumnie samochodów ciężarowych, by wszystkie kolejne pojazdy automatycznie dostosowywały swoje zachowanie do tego pierwszego. Dzięki temu tylko jeden pojazd musi mieć kierowcę, reszta kopiuje jego zachowanie. Jego wdrożenie w codzienne życie kierowców jest jednak kwestią (raczej) odległej przyszłości.

 

Źródło: https://polska.raben-group.com/aktualnosci/news/jak-nowoczesne-technologie-w-samochodach-ciezarowych-wplywaja-na-wzrost-bezpieczenstwa-na-drodze/

 



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *