Author: | Category: News, Przepisy, Systemy |

Kontrole będą bardziej skuteczne, a na autostradach będzie bezpieczniej

  1. Technologia cyfrowa sprzymierzeńcem transportu
  2. Wstępne rozpoznanie i wytypowanie pojazdu
  3. Lokalizacja instalacji
  4. Podsumowanie
tablice kontrolne

Nasi zachodni sąsiedzi wprowadzili nowy sposób kontroli pojazdów ciężarowych i busów. Opiera się on na systemie kamer oraz tablic informacyjnych umieszczonych nad drogami. Od teraz funkcjonariusze Federalnego Urzędu  ds. Transportu Towarowego będą mogli zdalnie wytypować pojazd do kontroli oraz skierować go na wyznaczony parking. Projekt ten ma zwiększyć bezpieczeństwo kontrolerów oraz kierowców, a także zapewnić skuteczność kontroli drogowych.

Na czym polega działanie systemu i w jaki sposób powinien zareagować kierowca, gdy nad drogą wyświetli się numer rejestracyjny jego samochodu?

  1. Technologia cyfrowa sprzymierzeńcem transportu

Technologia cyfrowa na dobre zagościła w wielu sektorach gospodarki. W transporcie drogowym wykorzystywana jest w różnych postaciach (do najpopularniejszych należą: systemy telematyczne TMS, giełdy transportowe, inteligentne mapy drogowe, mobilne systemy zarządzania flotą oraz platformy wspomagające zarządzanie przedsiębiorstwem, urządzenia pokładowe do rozliczania myta, a nawet zautomatyzowane stacje benzynowe).

Z nowych technologii korzystają zarówno przewoźnicy, spedytorzy, logistycy, kierowcy oraz inni uczestnicy rynku transportu drogowego; w tym także służby kontrolne.

  1. Wstępne rozpoznanie i wytypowanie pojazdu

Jeśli chodzi o wykorzystanie technologii przez służby kontrolne, na szczególną uwagę zasługuje nowy pilotażowy projekt, którego pomysłodawcą jest Dyrekcja Autostrad Bawarii Północnej. To właśnie w tym niemieckim landzie ciężarówki będą zatrzymywane przy użyciu ekranów umieszczonych na drogą i kierowane na wskazany parking.

Przed zjazdem na taki parking (ok. 2,5 km) będą znajdowały się dwie kamery. Jedna z nich będzie rejestrowała wszystkie przejeżdżające pojazdy, druga natomiast będzie odczytywała ich numery rejestracyjne. Bezpośredni dostęp do tej tymczasowej bazy danych będą mieli funkcjonariusze BAG (odpowiednik polskiej Inspekcji Transportu Drogowego). Kontroler na podstawie analizy ryzyka sam wytypuje na komputerze, który pojazd chce zatrzymać.

Kierowca wybranego samochodu zobaczy nad drogą informację na tablicy świetlnej z numerem rejestracyjnym swojej ciężarówki oraz komunikat „Kontrola” i strzałkę do zjazdu na postój. Będzie mógł w ten sposób odpowiednio wcześniej zwolnić, zmienić pas i przygotować się do zjazdu. Przy drodze będzie stał mimo wszystko funkcjonariusz Federalnego Urzędu  ds. Transportu Towarowego, który użyje tradycyjnego lizaka, gdyby kierowca zignorował komunikat świetlny.

  1. Lokalizacja instalacji

Na razie system pojawi się w pięciu miejscach kontroli:

  • na autostradzie A9 (na zjeździe Sophienberg),
  • na A1 (w Szlezwiku-Holsztynie),
  • na A10 (w Brandenburgu).

Projekt wart jest w tej chwili 2 miliony euro, a jego sfinansowaniem zajęło się niemieckie Ministerstwo Transportu.

  1. Podsumowanie

Na niemieckich autostradach BAG-owcy testują już nowy system inspekcji ciężarówek i busów, oparty o technologię cyfrową. Celem tego projektu jest prowadzenie skutecznych i przede wszystkim bezpiecznych kontroli. Dopiero po wstępnym rozpoznaniu funkcjonariusze będą mogli zdalnie poinformować kierowcę o konieczności zjazdu na parking. Pozwoli to wyeliminować ryzyko wypadków, jakie wiąże się z wychodzeniem na drogę inspektorów. Świadomy czekającej go kontroli kierowca będzie mógł dostosować odpowiednią prędkość dużo wcześniej, zająć właściwy pas i spokojnie zjechać na wyznaczone miejsce postojowe.

Niemcy popierają taki projekt i są przekonani, że sprawdzi się on doskonale w praktyce. Być może niebawem pojawią się także kolejne instalacje na innych niemieckich drogach szybkiego ruchu. Kto wie, czy za jakiś czas takie kamery nie staną i w Polsce.

Informacja za: www.40ton.net, www.jazdaprawna.pl, www.technologiedlatransportu.pl