Autor: | Kategoria: Informacje, Systemy, Technologia |

Monitorowanie ciśnienia i temperatury opon

  1. Bieżąca i dokładna analiza ogumienia
  2. Nowe rozwiązanie operacyjne dla flot
  3. Podsumowanie
Monitorowanie ciśnienia i temperatury opon

Odpowiedni poziom ciśnienia w oponach to oszczędność paliwa, większa wytrzymałość opon oraz bezpieczeństwo jazdy. Kwestie te są szczególnie ważne w przypadku samochodów ciężarowych. Firmy transportowe monitorując ogumienie coraz częściej stawiają na nowoczesne, mobilne usługi wspierające transport.

Na europejskim rynku transportowym pojawi się niebawem nowy, kompleksowy system zarządzania oponami w całej flocie pojazdów. To zaawansowane technologicznie rozwiązanie umożliwi zarówno monitorowanie ciśnienia i temperatury opon pojazdów będących w trasie, jak i analizę danych dotyczącą opon w czasie rzeczywistym oraz opracowywanie raportów online. Program pomoże zaoszczędzić czas, poprawić efektywność prowadzonych operacji i wydajność biznesu oraz obniżyć koszty prowadzonej działalności.

  1. Bieżąca i dokładna analiza ogumienia

Kwestia kontrolowania ciśnienia w oponach jest niezmiernie istotna ze względów sprawności pojazdów i bezpieczeństwa jazdy. Niewłaściwe ciśnienie jest najczęstszą przyczyną pogorszenia osiągów opony i awarii opony w trasie, co w konsekwencji może prowadzić do wypadku. Ale efektywne zarządzanie stanem pojazdów, w tym opon, ma także wpływ na ograniczenie kosztów funkcjonowania firm transportowych.

Regularny monitoring ciśnienia nabiera szczególnego znaczenia właśnie w przypadku pojazdów ciężarowych, gdyż tu opony pracują w bardzo ciężkich warunkach (znaczne obciążenia, intensywna eksploatacja, długie trasy). W oponach ciężarowych powinno sprawdzać się ciśnienie minimum raz na dwa tygodnie. Warto też pamiętać, że musi być ono dostosowane do masy ładunku, prędkości samochodu, warunków użytkowania pojazdu oraz do zaleceń producenta opon i pojazdu.

Operatorzy flot w dzisiejszych czasach stawiają na automatyczne monitorowanie poziomu ciśnienia i temperatury. Rozwiązanie to jest bowiem znacznie wygodniejsze i dokładniejsze niż dokonywanie pomiarów manualnie. Tego typu narzędzi jest na rynku wiele, warto jednak przyjrzeć się specjalistycznemu systemowi opracowanemu przez firmę Continental.

  1. Nowe rozwiązanie operacyjne dla flot

Niemiecka firma Continental od dawna rozwija cyfrowe rozwiązania dla branży transportowej, mające na celu poprawę bezpieczeństwa, efektywność i komunikację w ruchu drogowym. Wieloletnie doświadczenia specjalistów tego światowego producenta opon pozwoliły stworzyć niedawno innowacyjny system zarządzania oponami ContiConnect. Program ten jest w stanie monitorować wszystkie opony wchodzące w skład danej floty w czasie rzeczywistym (pomiar na wszystkich osiach pojazdu z naczepami lub przyczepami włącznie). W tej chwili można dokonywać dokładnego pomiaru danych na terenie bazy transportowej lub warsztatu. Już niebawem będzie można robić to także w trasie.

Śledzenie parametrów opon odbywa się za pomocą elektronicznych mierników temperatury oraz ciśnienia ContiPressureCheck (czujniki muszą być zamontowane/wklejone w każdej oponie). Firma Continental wprowadziła już do sprzedaży opony z fabrycznie zainstalowanymi czujnikami (w tej chwili na ofertę składają się 32 rozmiary opon). Czujniki można kupić także osobno i zamontować je w dotychczasowych oponach.

Z czujnikami współpracuje stacja monitorująca ContiYardReader, która umożliwia pomiar danych podczas postoju pojazdu. Zebrane informacje są przetwarzane i analizowane a następnie przekazywane do mechanika floty lub zarządcy wraz z proponowanym rozwiązaniem.

  1. Pomiar danych w trasie

Ale firma Continental idzie o krok dalej. Już niebawem na rynku pojawi się program pozwalający skutecznie kontrolować ciśnienie opon w pojazdach będących w trasie. Te same czujniki zamontowane w oponach przekazywać będą wszystkie niezbędne dane do centralnej jednostki, skąd przesyłane będą następnie za pomocą łączności GSM do programu ContiConnect. Na jednym ekranie będzie można wyświetlić wszystkie ewentualne ostrzeżenia z różnych ciężarówek.

Informacje z systemu dotyczące konkretnego pojazdu odczyta zarówno kierowca na wyświetlaczu deski rozdzielczej, jak i zarządzający flotą w firmie. Jeśli któraś z opon osiągnie krytycznie niskie ciśnienie lub będzie zbyt gorąca system wyśle odpowiednie ostrzeżenie wraz z podpowiedzią rozwiązania problemu. Kierowca powinien wówczas podjąć natychmiastowe działania. Również zarządzający flotą będzie mógł przekazać kierowcy proponowane przez system rozwiązania naprawy. Oprogramowanie pokaże również adresy warsztatów partnerskich, w których można będzie zwiększyć ciśnienie czy dokonać wymiany opony.

Co ważne czujniki przesyłające dane do ContiConnect współpracują z wieloma systemami telematycznymi do zarządzania flotą. W ten sposób operator floty ma natychmiastowy dostęp do wszystkich niezbędnych informacji i może sprawniej zarządzać ogumieniem.

  1. Podsumowanie

Stały monitoring opon pozwala na natychmiastowe reagowanie w przypadku nieprawidłowości oraz eliminację awarii. Dzięki temu można uzyskać większe przebiegi, oszczędności na paliwie oraz ograniczyć do minimum czas nieplanowanego i kosztownego przestoju pojazdu.

Program ContiConnect pozwala na kontrolowanie ciśnienia w całych zestawach bez konieczności manualnego dokonywania pomiarów. Obecnie kontrolę można przeprowadzić np. podczas tankowania, przeglądów, mycia pojazdu i innych czynności obsługowych. Już niebawem także ciężarówki będące w trasie same poinformują kierowców oraz zarządzających flotą, czy z oponami jest wszystko w porządku.

Źródło: www.swiatopon.info, www.40ton.net, www.oponeo.pl, www.continental-opony.pl



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *