Author: | Category: Przepisy |

bus do 3,5 tony ubezpieczenieJak się ubezpieczyć w transporcie jeżdżąc busem o dmc do 3,5 tony?

Polski transport busami stoi, tak można rzec, zwłaszcza, gdy po wejściu w życie Rozporządzenia 1072/2009 okazało się, że „busiarze” nie potrzebują licencji wspólnotowej na wykonywanie transportu międzynarodowego.

Niestety często dzieje się tak, że chętni na zarobienie szybkich pieniędzy kupują busa i ruszają w Europę będąc przekonanymi, że skoro nie muszą posiadać licencji wspólnotowej, to także nie obowiązuje ich unijne prawo. Nic bardziej błędnego. Przytoczone rozporządzenie, choć zwalania z posiadania licencji, to jednak nakłada obowiązek przestrzegania przepisów chociażby kabotażu, w tym dokumentów wymaganych przy jego wykonywaniu.

Tak zwani „busiarze” psują krew zachodnim przewoźnikom, którzy nie wiedzą jak konkurować z takim przewoźnikiem. Uciekają się zatem do obostrzeń, które mają ukrócić proceder wykonywania przewozu międzynarodowego busami do 3,5 tony.

Dla samych podmiotów takie usługi świadczących ważne jest, by odpowiednio zabezpieczyć się przed odpowiedzialności. Nie jest to jednak łatwe, gdyż okazuje się, że towarzystwa ubezpieczeniowe rzadko kiedy mogą zaoferować OCP w pełni chroniące interes „busiarza”.

Na co należy zwrócić uwagę szukając odpowiedniego ubezpieczenia?

  1. Jakie ryzyka obejmuje ubezpieczenie:

  • szkodę w przesyłkach powstałą na terenie Europy, warto by także w Rosji, Ukrainie, Mołdawii, itp.
  • szkodę powstałą na skutek rażącego niedbalstwa pracowników przewoźnika
  • szkodę powstałą w przypadku wydania towaru osobie nieuprawnionej
  • rabunek i kradzież z włamaniem
  • szkodę powstałą wskutek przedostania się osób trzecich doprzestrzeni ładunkowej pojazdu
  • szkoda wskutek naruszenia przepisów ruchu drogowego podczas realizowania zlecenia
  • szkodę powstałą na skutek opóźnienia w dostawie towaru
  • szkodę wynikającą z nieprawidłowego zamocowania i zabezpieczenia przesyłki na pojeździe

 

  1. Jakie przesyłki powinny podlegać ubezpieczeniu?

  • Sprzęt TYV i komputerowy
  • Sprzęt telekomunikacyjny
  • Sprzęt AGD
  • Telefony komórkowe
  • Wyroby alkoholowe i tytoniowe
  • Leki
  • Opony, częście zamienne i podzespoły samochodowe
  • Samochody i motocykle

 

  1. Dodatkowe obostrzenia:

  • Czy Ubezpieczyciel nakłada wymóg postoju na parkingu strzeżonym, jeśli:
    • Postój wynika z czynności związanych z załadunkiem bądź rozładunkiem
    • Koniecznego postoju na parkingach przy przejściach granicznych
    • Wynika on z przepisów prawa, np. o czasie pracy kierowcy, o czasie jazdy lub zakazem poruszania się pojazdów ciężarowych w określonym czasie

 

  1. Bonusy, dla których warto wybrać dane ubezpieczenie mogłoby obejmować dodatkowe ryzyka, np.:

  • Nieterminowe podstawienie środka transportu pod załadunek
  • Dochodzeniem bezpodstawnie potrąconych należności z tytułu przewoźnego
  • Podniesieniem i wyciągnięciem środka transportu związane z ratowaniem lub przeładunkiem przewożonej przesyłki

 

Warto rozejrzeć się za odpowiednią ofertą ubezpieczeniową nawet wtedy, gdy transport wykonujemy jedynie busem. Transport obojętnie jakim pojazdem wykonywany niesie za sobą duże ryzyko, lepiej się przed nim na wszelki wypadek zabezpieczyć.

Warto doczytać: W Portugalii busem z licencją