Author: | Category: News |

Czy Full Service Leasing opłaca się przewoźnikowi?

 

Częstym problemem, z jakim borykają się przewoźnicy jest sposób sfinansowania zakupu nowych samochodów. Szukając podpowiedzi na pytania: czy wykorzystać zasoby finansowe firmy, czy skorzystać z kredytu, czy może leasingu, chcielibyśmy przedstawić inną możliwość.

Tradycyjna forma leasingu wśród firm transportowych stała się w Polsce niezwykle popularna. Jednak pojawiło się rozwiązanie wynajmu długoterminowego, które poza finansowaniem wnosi do leasingu także perspektywę kompleksowego zarządzania samochodami. Dane rynkowe pokazują, że popularność wynajmu długoterminowego

(Full Service Leasing) pojazdów wśród przewoźników systematycznie rośnie.
leasing długoterminowy

Wynajem długoterminowy jest najbardziej kompleksowym rodzajem leasingu, który zawiera:

 

  • Koszt finansowania,
  • kompleksowe ubezpieczenie pojazdów,
  • likwidację szkód komunikacyjnych,
  • samochód zastępczy,
  • pakiet przeglądów i napraw serwisowych,
  • karty paliwowe.

Co wpływa na wzrost popularność wynajmu długoterminowego?

 

  • Brak opłaty wstępnej (można uzyskać sfinansowanie całej wartości pojazdu),
  • dogodne raty leasingowe,
  • możliwość podpisania umowy już od pierwszego dnia funkcjonowania działalności,
  • możliwość ustalenia wysokości ostatniej raty wykupu pojazdu,
  • możliwość wyboru tj. wykupienie pojazd lub zwrot, a w to miejsce wynajęcie następnego,
  • możliwość odliczenia VAT od rat leasingowych oraz serwisowych,
  • niektóre firmy oferują także całkowitą obsługę formalną floty (np. rejestracja pojazdów, czy wszelkie zmiany w dokumentach),
  • nie ma potrzeby angażowania środków pieniężnych firmy, co wpływa korzystnie na zachowanie płynności finansowej w przedsiębiorstwie,
  • możliwość zaliczenia „pojazdu z umowy” do składników majątku firmy leasingowej,  która dokonuje odpisów amortyzacyjnych ale czynsz za najem jest kosztem uzyskania przychodu dla klienta (przewoźnika), na zasadach określonych przez Ustawę o podatku CIT.

 

Aby skorzystać z wynajmu długoterminowego nie trzeba kupować od razu kilku pojazdów.

Zgłaszając się do firmy leasingowej z zapytaniem o warunki takiej umowy należy podać planowany roczny przebieg.

 

  • Im mniejszy przebieg, tym ostatnia rata z leasingu będzie wyższa, co oznacza, iż rata miesięczna będzie niższa,
  • Im wyższy planowany przebieg roczny, tym ostatnia rata będzie niższa, za to rata miesięczna będzie wyższa.

 

Warto rzetelnie ocenić planowany przebieg pojazdu, ponieważ w przypadku przekroczenia zadeklarowanego limitu należy liczyć się z dodatkową sankcją (np. ponadplanowa opłata). Korzystając z formy finansowania, jakim jest wynajem długoterminowy trzeba pamiętać, że jest to specyficzna umowa leasingu i przez cały czas trwania najmu samochód nie jest własnością przewoźnika. Oczywiście po zakończeniu umowy, decydując o wykupieniu pojazdu można go nabyć po cenie wcześniej ustalonej (wartość ruchomości może być zawarta w umowie). Natomiast, decydując o zwrocie można w to miejsce na dogodnych warunkach wynająć następne auto. Kłopotliwe w wynajmie długoterminowym może być to, że klasyczny leasing pozwala na nabycie samochodu po niewielkiej cenie (z reguły ok. 1%). Natomiast w tym przypadku aby stać się właścicielem, przewoźnik musi zapłacić zdecydowanie więcej.
Warto wiedzieć, że producenci samochodów ciężarowych również posiadają w swojej ofercie wynajem długoterminowy. W naszym kraju taką umowę można zawrzeć z MAN, Volvo Trucks, Renault, DAF, Mercedes czy Scania. Każda z firm dysponuje własnymi zapisami (warunkami) umowy, co oznacza, że między sobą będą się różniły. Dlatego warto sprawdzić oferty wszystkich.

 

Podsumowując

Niezaprzeczalnym faktem jest to, że należy zainteresować się wynajmem czy sprzedażą samochodów ciężarowych, kiedy myślimy o zmodernizowaniu przedsiębiorstwa czy wymianie naszego taboru lub jesteśmy na starcie z własnym biznesem. Każdy przewoźnik wie, że zakup lub wymiana pojazdu (pojazdów) to niemałe pieniądze. Nasi zachodni sąsiedzi już dawno doszli do wniosku, że jeśli planujemy eksploatację auta w firmie tj. zakładamy przejechanie nim powyżej stu tysięcy kilometrów, to wynajem długoterminowy jest korzystniejszym rozwiązaniem. Nie trzeba przypominać, że jeśli samochód jest narzędziem pracy to najlepiej jest mieć auto sprawne a jeszcze lepiej nowe. Oferta wynajmu długoterminowego jest atrakcyjna, ponieważ zawiera również opiekę nad pojazdem.

Opłacając miesięczną ratę (abonament), nie musimy się martwić o naprawy czy przeglądy. Jeśli pojazd „odmówi posłuszeństwa” albo dojdzie do kolizji drogowej, firma wypożyczająca wymieni uszkodzony pojazd na sprawny. Korzyści jest więcej, o czym pisaliśmy w tekście.

Warto się zastanowić czy nie lepiej tak skalkulować formę finansowania i koszty użytkowania taboru aby spłacać samą utratę wartości pojazdu a cały czas jeździć prawie nową maksymalnie pięcioletnią ciężarówką? Jednak na to pytanie każdy przewoźnik musi odpowiedzieć sobie sam.