Autor: | Kategoria: Informacje |

Czy zima ponownie w tym roku zaskoczyła kierowców? Temperatura coraz częściej spada poniżej zera. Na co zwrócić uwagę podczas korzystania z ciężarówek podczas zimy? Wymiana opon na zimowe nie wystarczy na przygotowanie pojazdu do pracy w minusowych temperaturach.

Spis treści

  1. Jakie opony i wyposażenie?
  2. Kontrola części i układów
  3. Odśnieżaj albo płać
  4. Odśnieżanie ciężarówki oraz naczepy – mission impossible?
  5. Nowe rozwiązania melodią przyszłości?

 

  1. Jakie opony i wyposażenie?

Kalendarzowa zima trwa, w związku z tym wskazana jest wymiana opon na zimowe. Eksperci zalecają zmianę ogumienia na zimowe już wtedy, gdy temperatura spadnie poniżej 7 stopni. Są one wykonane z mieszanki, która daje lepszą przyczepność na wilgotnej, zaśnieżonej czy zamarzniętej drodze. Zimowe ogumienie to także mniejsze ryzyko poślizgu oraz krótsza droga hamowania. Choć w Polsce nie ma prawnie ustalonego nakazu jazdy z takim ogumieniem, to ubezpieczyciele mogą nie wypłacić odszkodowania osobom, które nie dokonają wymiany, a chociażby spowodują wypadek czy kolizję w okresie zimowym. Popularnością wśród kierowców cieszą się również opony całoroczne, których nie trzeba wymieniać co sezon, jednak nie dają takiego efektu co te przygotowane na lato lub zimę. Ważna podczas ich użytkowania jest również kontrola ich zużycia. Jeżeli chcemy wykorzystać opony na kolejny sezon musimy zwrócić uwagę na bieżnik, który wskaże, czy możemy z nich dalej korzystać. Ponadto, przed wykonaniem przewozu w danym kraju należy sprawdzić, jakie obowiązują tam zasady dotyczące wyposażenia w samochodzie. Nakaz jazdy w oponach zimowych obowiązuje na przykład w Austrii, Norwegii czy Szwecji. Obowiązek ten mają także kierowcy w Niemczech, ale tylko wtedy, kiedy tamtejsze ulice pokryte są śniegiem lub lodem. W niektórych krajach konieczne jest posiadanie dodatkowego wyposażenia, takiego jak łańcuchy śniegowe czy łopaty do śniegu i worka z piaskiem (Bośnia i Hercegowina).

  1. Kontrola części i układów

Niskie temperatury są także testem dla części i układów w ciężarówce. Podczas zimy powinniśmy zwrócić uwagę na między innymi układ pneumatyczny, akumulator, płyn chłodzący, wycieraczki czy reflektory. To tylko niektóre z elementów, które przy braku dbałości potrafią utrudnić pracę kierowcy. Przewoźnicy czy truckerzy, którzy nie przygotują auta do zimy mogą zostać niemile zaskoczeni. Pojazd odmawiający pracy podczas wykonywania przejazdu to opóźnienia a co za tym idzie straty finansowe, których właściciele firm nie chcą doświadczać.

  1. Odśnieżaj albo płać

Zima to także śnieg. Wiedzą o tym właściciele samochodów, którzy niemal codziennie muszą odśnieżać swoje auto. Inaczej grozi im za to mandat. Według artykułu 66 Prawa o ruchu drogowym „Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego: nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę”. Co to oznacza? Jeżeli nie odśnieżymy naszych pojazdów to czeka nas za to kara. Będzie to mandat w wysokości od 20 do nawet 500 złotych, większą karę za podobne wykroczenie możemy otrzymać chociażby w Niemczech, gdzie minimalna stawka do zapłaty wynosi 200 euro.

  1. Odśnieżanie ciężarówki oraz naczepy – mission impossible?

Kierowcy osobówek czy piesi narzekają na śnieg i lód, który zjeżdża z dachów ciężarówek czy ich naczep. W niektórych wypadkach kończy się na uszkodzeniu samochodu, na który spadła niemiła niespodzianka. Truckerzy natomiast skarżą się na trudności przy odśnieżaniu, jedną z nich jest chociażby dotarcie na dach pojazdu. Na parkingach brakuje odpowiednich platform do odśnieżania ciężarówki, ich kierowcy muszą się ratować drabinami. Jedna z firm postanowiła przyjrzeć się problemowi i stworzyła rampę do czyszczenia pojazdów ze śniegu i lodu. Dzięki wykonaniu rusztowania w systemie modułowym można go dostosować do każdego samochodu.

  1. Nowe rozwiązania melodią przyszłości?

Choć dostępne już są takie rampy, to wciąż nie są zbyt popularne. Takie systemy coraz częściej pojawiają się na parkingach przy stacjach benzynowych czy siedzibach przedsiębiorstw, nie ma ich jednak wiele w ogólnodostępnych miejscach na najbardziej obleganych trasach podróży ciężarówek. Na popularności zyskuje także system RSAB (Roof Safety Air Bag). Polega on na zamontowaniu wewnątrz naczepy nadmuchiwanego tunelu, który po wypełnieniu zmienia kształt dachu na bardziej stromy, co pozwala na łatwiejsze odśnieżenie dachu. Kierowcom pozostaje mieć nadzieję, na możliwość wykorzystania komfortowego czyszczenia swoich ciężarówek w najbliższej przyszłości.

http://www.krause-systems.pl/aktualnosci-detail/article/listopad-2017.html

JAK PRZYGOTOWAĆ SAMOCHÓD CIĘŻAROWY DO NADEJŚCIA ZIMY?

https://www.oponeo.pl/artykul/obowiazek-opon-zimowych-w-polsce

https://prawooruchudrogowym.pl/l/warunki-techniczne-pojazdow

https://4trucks.pl/aktualnosci/12988/jak-odsniezyc-naczepe