Author: | Category: News, Przepisy |

 

Koniec z naginaniem czasu pracy kierowców

  1. Manipulacje zagrożeniem dla bezpieczeństwa drogowego
  2. Nowa generacja – nowa jakość
  3. Tylko w nowych pojazdach
  4. Podsumowanie

 

Zbliża się koniec naginania czasu pracy kierowców. Każdy nowy pojazd wykonujący usługi transportowe na terenie Wspólnoty będzie musiał być bowiem wyposażony w tzw. inteligentny tachograf. Nowe przepisy wchodzą w życie od 15 czerwca 2019 r. we wszystkich państwach członkowskich. Wszystko po to by ograniczyć przypadki naruszeń w zakresie manipulacji tachografami, które w ostatnim czasie stały się prawdziwą plagą. Od teraz europejski sektor transportu drogowego ma się stać bardziej bezpieczny i innowacyjny.

Co dokładnie zmiany w prawie oznaczają dla przewoźników?

  1. Manipulacje zagrożeniem dla bezpieczeństwa drogowego

Tachografy to urządzenia pomiarowe, które służą do określenia czasu pracy kierowców (celem urządzenia rejestrującego jest rejestrowanie, przechowywanie, wyświetlanie, drukowanie i wyprowadzanie danych związanych z czynnościami kierowcy). Stanowią one obowiązkowe wyposażenie w ciężarówkach od 3,5 t DMC oraz pojazdach zdolnych do przewozu więcej niż 9 pasażerów.

Jeszcze przed kilkunastu laty w pojazdach używane były tachografy analogowe (nośnikiem informacji były w nich papierowe tarczki), jednak urządzenia te łatwo było sfałszować. W związku z tym w 2006 r. na rynek weszły tachografy cyfrowe, które miały ten proceder zahamować. Niestety tak się nie stało, a nielegalne praktyki przybrały na sile. Okazało się, że nowe urządzenia są równie podatne na manipulacje co ich „poprzednicy” a wykrywalność manipulacji niestety nie zawsze jest też skuteczna.

Kierowcy zawodowi na różne sposoby oszukują w sprawie czasu pracy i odpoczynku. Tym samym firmy transportowe zaniżają stawki swoich usług, stanowiąc nieuczciwą konkurencję. Komisja ustaliła, że w co trzecim pojeździe wyposażonym w tachograf i wykonującym profesjonalne usługi transportowe dochodzi do oszustw i ingerencji w pracę urządzeń. Takie praktyki zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego a także wpływają na pozycję rynkową uczciwych przewoźników.

  1. Nowa generacja – nowa jakość

Teraz tachografy zmienią się diametralnie. Urządzenia tzw. drugiej generacji (tachografy inteligentne) będą wyposażone w odbiornik GNSS, który będzie odbierał i cyfrowo przetwarzał sygnały z co najmniej jednego globalnego systemu nawigacji satelitarnej. Lokalizator GPS wskaże dokładne położenie pojazdu w pewnych punktach podczas dziennego okresu pracy kierowcy. Funkcja pomiaru prędkości wskaże natomiast wartość stanu licznika kilometrów, wartość prędkości pojazdu oraz poinformuje czy pojazd porusza się, czy stoi.

Dodatkowo zmienią się procedury kontroli. Dzięki wbudowanemu modułowi Bluetooth oraz zastosowaniu mikrofali służby kontrolne będą mogły bezprzewodowo odczytywać dane z tachografów a także sprawdzić masę zespołu pojazdów (ciągnika i przyczep lub naczep) przy zmniejszeniu liczby urządzeń elektronicznych w kabinie. Wszystko będzie odbywać się zdalnie przy użyciu czytnika wczesnego wykrywania na odległość podczas ukierunkowanych kontroli drogowych (przyrząd rejestrujący co 60 sekund będzie zachowywał na urządzeniu do łączności na odległość najnowsze szyfrowane dane). W praktyce oznacza to, że kontrolerzy nie będą już musieli zatrzymywać pojazdu na drodze. Funkcjonariusze służb kontrolnych na podstawie zdalnie pozyskanych danych będą mogli efektywniej i bardziej szczegółowo sprawdzić pojazd i dopiero wówczas rozpocząć procedury związane z nałożeniem mandatów (kary ani sankcje nie będą mogły być wymierzane na podstawie transmisji danych).

Uwaga!!! Tachograf będzie trzeba wymieniać co 15 lat, licząc od dnia wystawienia certyfikatu cyfrowego przyrządu rejestrującego.  Wyeliminuje to obecne luki w zakresie bezpieczeństwa.

Budowa i użytkowanie tzw. inteligentnych tachografów została przedstawiona szczegółowo przez Komisję Europejską w załączniku IC do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 165/2014.

  1. Tylko w nowych pojazdach

Na razie zmian nie muszą obawiać się przewoźnicy eksploatujący dotychczasowe pojazdy. Zgodnie z propozycjami urządzania drugiej generacji mają być instalowane tylko w nowych pojazdach zarejestrowanych po raz pierwszy w państwie członkowskim. Z tachografów cyfrowych pierwszej generacji można będzie korzystać do czasu wycofania z eksploatacji w transporcie krajowym. 15 lat po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia Komisji wszystkie pojazdy w transporcie międzynarodowym muszą być wyposażone w zgodne z przepisami tachografy inteligentne drugiej generacji.

  1. Podsumowanie

Kierowcy, który łamią przepisy związane z czasem pracy już niebawem będą musieli zaakceptować i wdrożyć nowe rozwiązania KE. Zastosowanie inteligentnych tachografów w pojazdach ciężarowych uniemożliwi nieautoryzowany dostęp i manipulowanie danymi oraz pozwoli na wykrycie wszelkich takich prób. Nowe urządzenia będą także łatwiejsze w obsłudze. Ich wdrożenie poprawi bezpieczeństwo na drogach i zmniejszy konieczność kontroli. Inteligentne tachografy wyeliminują także z rynku nieuczciwą konkurencję, z czego cieszą się rzetelni przewoźnicy.

Informacja za: www.logistyka.net.pl, www.tirstop.pl, www.inelo.pl, www.europarl.europa.eu, Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) 2016/799 z dnia 18 marca 2016 r.